Content

Zasady Gry

Poradnik tworzenia postaci z gwarancją skuteczności.

Poradnik tworzenia postaci z gwarancją skuteczności.

Postprzez BE3R » 13 Mar 2012, o 23:22

Wszedł do kantyny humanoid w kapturze...


Tak stereotypowo rozpoczyna się przygoda z RPG, z którym z pewnością mieliście już do czynienia. PBF jest specyficznym rodzajem RPG wymagającym nie tylko wyobraźni, ale i odrobiny zmysłu pisarskiego, przy czym tego ostatniego można się nauczyć. Aby rozpocząć przygodę z Mgławicą Mocy należy napisać kartę postaci. Oczywiście wzór czerpiemy z tego tematu. Niezłym pomysłem jest również przeczytanie kilku ostatnio zaakceptowanych postaci, takich jak na przykład ta karta lub inna z niewielką ilością zastrzeżeń.

<El Candidate> Banał, smęcisz niesłychanie, wszak już mam wymyślonego pół wookie pół anzata wrażliwego na Moc i chodzącego na co dzień w zbroi Mandalorian, bo jest taka Cool!

I pojawia się problem, przed stworzeniem postaci warto zerknąć do encyklopedii SW i sprawdzić, co potrafią poszczególne rasy, jaką bronią mogą dysponować i się posługiwać. Wookie świetnie nada się na wielkiego włochatego ochroniarza czy żołnierza, jednak jako dyplomata lub złodziej będzie sobie radził znacznie gorzej od Korellianina. Pierwszy atak przypuszczamy na zbieranie danych.

<El Candidate>Ha, jestem najlepszy, rozwalam wszystkich lewym okiem, ale tak poza tym to niewiele można o mnie powiedzieć.

Musisz mieć pomysł na postać, bez niego pisanie mija się z celem. To nie musi być coś wielkiego, ot jakaś drobnostka, wokół której zbudujesz postać, np. uzależnienie od adrenaliny, czy wiara że jest się jedynym następcą Mandalora. Da to postaci cel, do którego będzie dążyć, a MG jakiś punkt zaczepienia.

<El Candidate> Jestem Zabrakiem i będę najpotężniejszym Sithem EVER, jestem zły jak diabeł, inteligentny, elokwentny, uroczy, ale groźny, oczytany i oczywiście latam wszystkim, co ma silnik.

Kolejny częsty błąd, postać nie powinna być wrażliwa na Moc, z wyjątkiem kart Epickich, przez duże E. Takie karty zdarzają się rzadziej niż jednozdaniowe odpowiedzi MG. Jeżeli chcesz być Jedi, wykaż się w grze a z pewnością okaże się, że masz więcej midichlorianów niż sam Yoda. Na starcie jednak najlepszym wyborem klasyczna nie władająca mocą postać. Również umiejętności postaci muszą wynikać z jej historii. Jeżeli chcesz być dobry we wszystkim to musisz to odpowiednio opisać. Człowiek z ulicy nie będzie posiadał gruntownego wykształcenia i wysokich umiejętności socjalnych. Z kolei arystokrata będzie raczej kiepskim mechanikiem, ale doskonałym dyplomatą. Chcesz być dobry we wszystkim - licz się z czasem, szesnastolatek nie nauczy się zbyt wiele, a osiemdziesięcioletni przemytnik może i ma doświadczenie i umiejętności, ale kości już nie te. Przegięcie postaci w dowolną stronę czyni ją niegrywalną i automatycznie eliminuje z gry. Dziesięcioletnie dziecko, czy super hiper wypakowany łowca nagród, są postaciami niegrywalnymi i zwyczajnie szkoda zachodu na tworzenie tego typu karty. Balans postaci ma tu niezwykle istotne znaczenie.

<El Candidate> Zabrak potrafi walczyć dwoma mieczami i jest świetnym mechanikiem. Latam ulepszonym ISD z dodatkowymi bateriami turbo, dostałem go w spadku po ojcu, który zginął ratując mynocki przed zagładą.

ARGH. Nic tak nie dołuje, jak gracz idący z mieczem na strzelaninę. Nie musisz się znać na technice, żeby wiedzieć, że akcja KotORa miała miejsce jakieś 3000 lat temu. Teraz nie ma tarcz osobistych i gościa z mieczem ubije byle śmieć z blasterem. Transportowce i ekwipunek też są częstym powodem poprawek. Lepiej, nim wpiszesz sobie wypasiony statek, sprawdź czy on naprawdę lata i czy przypadkiem nie potrzebuje 7000 osób załogi. Jeśli angielska Wookiepedia gryzie spróbuj przyjaźniejszego.
Rodzina, która zginęła lub zaginęła to kolejny oklepany bezlitośnie schemat. Drogi, potencjalny Graczu pomyśl ile korzyści daje posiadanie rodziców, którzy mogą przysłać pieniądze na dalsze leczenie.

<El Candidate>Jestem duży, włochaty i kręcę sobie loczki na brodzie

Postać musi jakoś wyglądać, nie musi być niezwykle szczegółowy opis, ale coś co pozwoli zwizualizować sobie tę osobę. Jeżeli nie potrafimy pisać o tym, kim będziemy grać, może to oznaczać, że nie do końca czujemy daną postać

<El Candidate> Nieśmiały ze mnie gość, ale gdy ktoś krzywo na mnie spojrzy to umiem przywalić mu w zęby. Nie mam poczucia humoru, ale bawią mnie żarty tego starego barmana. Z natury jestem spokojny, chyba, że ktoś mnie wkurzy siorbiąc przy mnie zupę.

Postacie pełne sprzeczności są fajne, ale litości. Niech się nie okaże, że wszystko, co dotyczy postaci nie da się ująć w żadne ramy. Żaden MG nie zechce Cię prowadzić, jeśli nie wie, czego może się spodziewać. Poza tym, tego typu usposobienie powoduje ból zębów osób, które dają potencjalne zgody na grę. Trzeba zachować konsekwencje w swoich działaniach, zanim opiszesz usposobienie postaci zastanów się czy dasz radę ją odgrywać. Cyniczny przemytnik czy łowca nagród nie będzie pracował za darmo, a tym bardziej bezinteresownie pomagał.

<El Candidate> Zabrak mechanik ktury świetnie sczela i jest pilotem małego acz wypasionego transportofca kontynuje tradycje oćca słynnego w pułśfiatku przemytnika ktury był misztrzem przemytnikuf i ruwnocześnie posiada szerokie kontakty oraz masę mamony po starym.

Aż zęby bolą, czyż nie? Błędy ortograficzne i brak przecinków potrafią zmienić najlepiej nawet napisaną kartę w koszmar. Korekta z Worda wyłapie większość błędów, jednak jeśli przed wysłaniem przeczytasz jeszcze raz kartę, z pewnością znajdziesz błędy stylistyczne i brakujące przecinki. Nie mnie istotne jest justowanie tekstu dzięki funkcji:
Kod: Zaznacz wszystko
[justify]tekst [/justify]
oraz zaznaczanie akapitów używając tabulatora:
Kod: Zaznacz wszystko
[tab]20[/tab] Początek akapitu - 20 jest głębokością wcięcia
Dzięki temu tekst będzie przyjemniejszy dla oczu czytających i oceniających.

Tło postaci, im lepiej je opiszesz, tym większa szansa, że MG wyciągnie podczas misji małe smaczki. Zdecydowanie ułatwiają one wczuć się w sesję i czerpać większą radość z gry. Przy okazji pamiętaj, że MG bez piwa złośliwy bywa i jeśli Twoja postać pławi się w gotówce, to możesz obudzić się w klatce metr na dwa, jako porwana dla okupu ofiara.

<El Candidate> Ale się czepiacie wszystkiego, sam jesteś głupi i śmierdzą Ci stopy.


Odrobina pokory. Oceniający Twoją kartę to też ludzie i mogą mieć gorszy dzień, w żadnym jednak przypadku nie ma mowy o znęcaniu się nad kandydatem. Uwagi, które otrzymasz, są zwykle uzasadnione, a jeśli uważasz inaczej jest miejsce na polemikę z zachowaniem kultury wypowiedzi i uzasadniania swoich racji. Nikt nie jest doskonały z wyjątkiem niektórych droidów.

<El Candidate>That's All Folks.

Po przeczytaniu tego poradnika masz większe szanse na stworzenie postaci, która uzyska akceptację na Mgławicy Mocy, a proces ten będzie znacznie łatwiejszy i mniej stresujący dla obu stron. Pamiętaj drogi, potencjalny Graczu, że im dłużej pomyślisz nad swoją postacią i jej kartą, tym lepsze perspektywy miłej gry. Pozostaje Ci zatem napisać kartę i ją wrzucić, miłym dodatkiem do karty będzie parę słów o sobie oraz informacja jak do nas trafiłeś, która to uszczęśliwi naszym Zielonych administratorów. Powodzenia :)
Awatar użytkownika
BE3R
Gracz
 
Posty: 1761
Rejestracja: 27 Paź 2011, o 21:47
Miejscowość: Chorzów

Wróć do Zasady Gry

cron