Content

Kartoteka COMP-ANY

Zasady gry

Zasady gry

Postprzez COMP-ANY » 11 Lip 2012, o 18:06

Założenia


1. Nie zdradzamy informacji fabularnych pozostałym graczom.
2. Nie ma odwołań graczy od decyzji dotyczących sesji.
3. W szczególności Mistrz Gry nie przyjmuje poddawania w wiarygodność uczciwości innych graczy. Nie wiecie o pozostałych postaciach nic poza tym, co otrzymujecie od mistrza gry. Nie wiecie, ile wiedzą inni. A to znaczy, że będziecie zaskakiwani. I prawdopodobnie nie będzie się to wam podobało. Żadne "moim zdaniem on nie powinien tego wiedzieć" nie mają racji bytu.
4. Jeśli wszyscy będą się trzymali zdrowo punktu 1., pozostałe drogi rozbierania scenariusza są dozwolone. W fabule zostały zamieszczone liczne odnośniki i easter eggi. Na rozwiązania poszczególnych zagadek można dojść nie tylko drogą fabularną. Przede wszystkim przydatne są informacji z działu Kartoteka COMP-ANY.
5. Sesja jest nastawiona na rywalizację. Dzieląc się informacjami z innymi graczami, bierzcie pod uwagę, czy się wam to opłaca.
6. Może to myślenie życzeniowe, ale fabuła jest spójna. A to znaczy, że wszystkie wyłapane przez was niespójności są jej elementem.
7. Mistrz gry dba, by gracze mieli tyle informacji, ile trzeba.
8. Aktualne pytania proszę zadawać zawsze w temacie Komentarzy.


Mechanika gry


- Sesja jest storytellingowa, a Statystyki zostały opracowane na użytek mistrza gry i jako mechanizm rozwijania śledztwa.
- Jeśli gracz chce wykonać akcję mającą pozostać tajemnicą, musi sobie stworzyć ku temu odpowiednie warunki fabularne (np. zostać sam w pomieszczeniu).
- Podpowiedzi fabularne dostępne dla poszczególnych postaci będą rozsyłane PM.
- Sępienie o podpowiedzi jest niemile widziane. Choć mistrz gry też człowiek i może mu coś umknąć.
- Karty postaci zostają wklejone przez graczy, będą aktualizowane przez mistrza gry. Najczęściej pod koniec rozdziału, choć nie tylko. Warto je od czasu do czasu przejrzeć. Mistrz gry będzie informował w komentarzach o ważnych aktualizacjach.
- Jeśli dwoje graczy chce się wymienić informacjami inaczej niż w otwartej fabule, muszą to zrobić za pośrednictwem Mistrza Gry. Bądźmy gotowi na częste korzystanie z PM.
- Wskazówki do śledztwa zostały rozsypane we wszystkich możliwych miejscach:

* w całym dziale organizacyjnym Ucieczki z Księżyca.
* w kartach postaci
* będą się pojawiały w fabule rozwijanej przez graczy
Awatar użytkownika
COMP-ANY
New One
 
Posty: 16
Rejestracja: 11 Lip 2012, o 18:25

Re: Zasady gry

Postprzez COMP-ANY » 11 Lip 2012, o 18:12

Statystyki

Znajomość nieobowiązkowa


Blef - cecha powiązana z ukrywaniem swojej natury i zasłanianiem jej postawą. Wszelkie kłamstwa są oparte na blefie. Ale nie tylko. To też niepodejmowanie działań tam, gdzie ich podjęcie by o czymś świadczyło. Ponadto blef mówi nam, na ile mistrz gry będzie krył graczowi tyłek tak, że inni nawet się nie zorientują. Blef to moc scenariusza. I wyznacznik ogólny dla reszty graczy, ile postać kłamie. Blef mówi o ogólnym wrażeniu prawdomówności.

Charyzma - cecha powiązana z pracą na rzecz grupy oraz ogólne błyszczenie osobowością. Odpowiada też za nastawienie do waszej postaci NPC. Bynajmniej nie oznacza, że ktoś jest miły/przystojny/użyteczny. Charyzma mówi, jak silne wrażenie potrafi wywołać postać w ramach opinii ogólnej.

Spostrzegawczość - cecha powiązana z dociekliwością i spostrzegawczością właśnie oraz z tym, jak gracz wykorzystuje dostępne informacje i jak ich poszukuje. Należy uważać, bo granica między umiejętną obserwacją a paranoją jest cienka. Zbytnia dociekliwość może prowadzić do wzbudzenia braku zaufania, czyli spadku Charyzmy, zamiast wzrostu Spostrzegawczości. Spostrzegawczość odpowiada ponadto za liczbę wskazówek, które można dostać od mistrza gry. Spostrzegawczość może mieć zastosowanie sporne z Blefem.

Zdolności bojowe - cecha powiązana z agresywnością postaci i umiejętnością rozwiązywania problemów w sposób najmniej subtelny z możliwych. Wbrew nazwie nie oznacza (przynajmniej nie tylko), że ktoś ma predyspozycje bojowe, ale także daje ogląd, na ile dany bohater wydaje sie niebezpieczny.

Zastosowanie


Statystyki są jednym z mechanizmów wskazówek. Służą też mistrzowi gry. Gracze nie mają obowiązku znania zasad ich funkcjonowania. Wypisuję je dla tych, którzy są tego ciekawi.
Rozliczają one graczy (właśnie - graczy, a nie postacie) z ich wczucia w narzuconą rolę, pomysłowości, jakości postów. Przy rozliczeniu tym są brane pod uwagę również predyspozycje archetypu. Np. Harrison zawsze będzie musiał bardziej zapracować na Spostrzegawczość niż inni.
Statystyki nie tylko mówią nam, jak gracz prowadzi postać, ale także jak postać jest odbierana w drużynie.
Statystyki przyjmują wartości przedziałowe, na start dla wszystkich 3-9. Dolna wartość to minimum, jaką może osiągnąć rekord w statystykach, górna to maksimum. Posty gracza w razie potrzeby będą oceniane pod kątem wartości w tym przedziale. Innymi słowy, ktoś z Blefem 3-9 może w swym poście osiągnąć wynik od 3 do 9. Ocena taka będzie występowała rzadko, mam nadzieję jak najrzadziej i przyda się wyłącznie w kwestiach spornych. Ocenę tę będzie znał tylko GM.
Wartości w statystykach się zmieniają w zależności od fabularnych poczynań graczy. Zagranie złe według oceny GMa obniża wartość maksymalną, a dobre podwyższa wartość minimalną. Statystyki będą modyfikowane na bazie ciągu poczynań graczy, zazwyczaj je zaktualizuję na koniec rozdziału. Czasami może się zdarzyć, że statystyki zmodyfikuje jeden post. Raz stracona wartość górna nie może być odzyskana. Raz podwyższona wartość dolna nie może spaść. Siłą rzeczy statystyka kiedyś osiągnie wartość stałą. Im wyższą, tym lepiej. Modyfikacja statystyk to nie kara albo nagroda. To ocena mająca być podpowiedzią dla innych graczy.

Przykładowy wzrost statystyki

Dr Ran odkryła, że ma w brzuchu obcego. Nie powiedziała o tym innym graczom, a bóle brzucha zwala na miesiączkę. Jej Blef wynosi w tym rozdziale 3-9.

Po zakończeniu rozdziału będzie miała wzrost do 4-9. Zyskała punkt wartości minimalnej.


Przykładowy spadek statystyki

Dr Ran nie skończyła studiów lekarskich. Powiedziała o tym innym graczom. Jej Charyzma wynosi obecnie 6-9.

Na koniec rozdziału Charyzma pani doktor zmieni wartość na 6-8. Straciła punkt wartości maksymalnej.
Awatar użytkownika
COMP-ANY
New One
 
Posty: 16
Rejestracja: 11 Lip 2012, o 18:25


Wróć do Kartoteka COMP-ANY

cron