Content

Sprawy forumowe

[MM3] Sesje fabularne i Mistrzowie Gry

Image

[MM3] Sesje fabularne i Mistrzowie Gry

Postprzez Peter Covell » 25 Sie 2021, o 14:23

Chyba polubiłem codzienne zaśmiecanie forum tematami dotyczącymi nadchodzącej odsłony Mgławicy Mocy. Dzisiaj będzie o "mięchu", czyli o Questach/Sesjach Fabularnych/Głównej Fabule/Grze Właściwej, czy zwał jak zwał. Generalnie tym, co się dzieje po zaakceptowaniu Karty Postaci.
Rola Mistrza Gry na Mgławicy Mocy 3 będzie różniła się od tego, do czego się przyzwyczailiśmy. Dotychczas była dość klasyczna w rozumieniu papierowych RPG - był autorem fabuły questa, narratorem, twórcą świata przedstawionego, wszystkich istot, które Gracze napotykali, decydował o wyniku niemal każdego działania podjętego przez Bohaterów. Gra bez niego była właściwie niemożliwa i, na swój sposób, była dziwną hybrydą pisania opowieści (brakowało większej swobody) i gry przy stole (brakowało obiektywizmu i dynamiki kości). Generalnie to się sprawdzało - Gracze otrzymywali wyzwania, musieli sobie z nimi radzić, zaś wszyscy mieli pewność, że pod okiem Mistrza Gry nie dojdzie do nielogicznych sytuacji lub powergamingu. Problemy zaczynały się wtedy, gdy jedna osoba (MG) z różnych przyczyn nie odpisywała wystarczająco szybko we wszystkich prowadzonych przez siebie przygodach. Tego typu rozgrywka często też sprzyjała powstawaniu Questów o strukturze 1 Mistrz Gry i 1/2 Graczy, wbrew pozorom stanowiła pewną barierę dla łączenia się w większe grupy. Chcemy spróbować to zmienić.
W dużym skrócie nową rolę Mistrza Gry można sprowadzić do zwrotu "Strażnik zasad i zdrowego rozsądku", zaś Graczy do "Autorzy opowieści o ich postaciach". Jak zatem, w teorii, ma wyglądać rozgrywka od września?
Na pierwszej Mgławicy Mocy, tej dziejącej się w latach 20 po Bitwie o Yavin grałem z Kelanem. Jego postać oraz moja Daylana stanowiła duet łowców nagród, którzy generalnie działali we dwójkę, czasem napotykając inne postaci. Być może zawodzi mnie już pamięć, ale wydaje mi się, że przez lata gry w naszych Questach ani razu nie pojawił się post Mistrza Gry. Wspólnie tworzyliśmy historię tej dwójki - czasami jeden z nas miał więcej do powiedzenia, czasami drugi - w zależności kto był pomysłodawcą przygody. I tę właśnie możliwość, będącą wcześniej egoistycznym przywilejem dwóch adminów, chcemy dać Wam. Abyście wspólnie stworzyli coś fantastycznego i nie musieli czekać na opinię Mistrza Gry czy trafiliście wroga w serce czy w dupę.
Czy to oznacza, że Mistrz Gry w ogóle nie będzie z Wami pisał? Nie. To jest możliwość, a nie konieczność. Możliwe, że nie będziecie chcieli sami sobie "dawać zadań", możliwe, że będziecie chcieli, by ktoś rzucał Wam od czasu do czasu kłody pod nogi w czasie gry. Wiele zależy od tego jak dogadacie się z Mistrzem Gry i pozostałymi Graczami. Będą też sytuacje, gdy jego obecność będzie niezbędna. Kiedy?
Trzymając się wciąż standardowych Questów na "głównej fabule" - Mistrz Gry będzie odpowiedzialny za kierowanie wszystkimi postaciami kanonicznymi - Obi-Wanem, Darth Vaderem, Imperatorem, Boba Fettem, Jabbą itp, będzie też bardziej aktywny w Questach mających rzeczywisty i znaczny wpływ na losy galaktyki. Co znaczy rzeczywisty i znaczny wpływ? Wbrew pozorom nie jest to nawet likwidacja całego gangu na planecie czy zabójstwo pośledniego gubernatora na zapyziałej dziurze na Zewnętrznych Rubieżach. Nawet zapolowanie na "niewymienionego w napisach" Rycerza Jedi, który przetrwał Rozkaz 66 nie jest, z punktu widzenia galaktyki, istotne. Mówiąc krótko, będziecie mieli całkiem duże pole manewru.
Mistrz Gry będzie też niezbędny w Eventach Fabularnych - dużych, zapowiedzianych z wyprzedzeniem, questach. W tym przypadku wrócimy do klasyki rozgrywki na MM, gdzie ponownie stanie on się autorem fabuły, sędzią, narratorem itd - wiecie, po prostu Mistrzem Gry, a nie jej Opiekunem.
W Eventach Fabularnych, w zależności od przypadku, udział będą mogły brać istniejące, zaakceptowane Postacie albo stworzone specjalnie na potrzeby danej sesji (wtedy KP będzie uproszczona, akceptacja też) lub jedno i drugie jednocześnie. Co tam się będzie działo? Pierwszym przykładem, który przychodzi do głowy może być np. wielka ofensywa Imperialnej Floty - poinformowani wcześniej będziecie mieli możliwość wcielenia się w oficerów dowodzących okrętami. Jeśli grupa będzie wystarczająco duża i zdolna do dalszej wspólnej gry, po zakończeniu Eventu być może możliwym będzie przeniesienie tych postaci na "ogólną rozgrywkę", a tym samym otwarcie możliwości tworzenia postaci tego typu. Może to być też zawiązanie jakiejś bardziej zorganizowanej grupy Ruchu Oporu - analogicznie, w takim przypadku otwarte zostaną opcje tworzenia Rebeliantów. Być może weźmiecie udział w wielkim polowaniu na kogoś ściganego milionem listów gończych - wtedy nagrodą mogą być specjalne przywileje dla Waszych Postaci. W Eventach Fabularnych czasami będziecie mieli realną możliwość wpłynięcia na losy galaktyki...
...no, ale przecież wiemy, że Imperator będzie jeszcze żył prawie dwadzieścia lat, więc chyba nie obalimy Imperium tu i teraz? No. Niby tak. Stworzenie "prequela" Mgławicy Mocy jest o tyle trudne, że wiemy co się wydarzy. Przynajmniej w aktualnej linii czaso-przestrzennej, nie? Z drugiej strony, podobno istnieje nieskończenie wiele wszechświatów, które się wzajemnie nie wykluczają... :mrgreen:
Wracając do tematu - Rozgrywka i Mistrzowie Gry. Rozgrywka będzie toczyć się w obrębie trzech filarów:
- Questy - fabuła główna, znana Wam doskonale, funkcjonująca tu od 13 lat. W zależności od poziomu zachowania zdrowego rozsądku, obecności postaci kanonicznych i kilku innych czynników, możliwy będzie pewien zakres aktywności Mistrza Gry - od niewtrącającego się Opiekuna, przez gościa "wydającego" Wam zadanie i czasem korygującego ruchy/rzucającego nowe wyzwania, po typa prowadzącego Mistrza Yodę.
- Eventy Fabularne - z założenia mające duży wpływ na całe forum - czy to fabularnie czy też mechanicznie (nowa frakcja dostępna dla Graczy) czy też związana z jakąś akcją na Mgławicy Mocy. Tutaj Mistrz Gry będzie pełnił swoją klasyczną rolę znaną z minionych lat.
- Opowieści z Mgławicy Mocy - o tym pisałem wcześniej. Albo wydarzenia totalnie niezwiązane z "kanonem MM" albo powiązane z postaciami z poprzednich odsłon. CZYTAJ WIĘCEJ
Co nam daje taka zmiana w roli Mistrza Gry? Większą swobodę dla Graczy, mniej wąskich gardeł, a w efekcie (mamy nadzieję) bardziej dynamiczną rozgrywkę. Nie chcemy, aby Gracze byli mocno uzależnieni od wizji prowadzącego i jego dostępności, a jednocześnie nie chcemy pozostawiać ich samym sobie. Mamy nadzieję, że rozwiązanie to uprzyjemni zabawę.
Nie wiem o czym napiszę jutro. Może o shoutboxie. A może namówię Gyar-Than Hadyyka, by przedstawił Wam swoją wizję silnika napędzającego Mgławicę Mocy w przyszłości. Wiecie, nie phpBB, ale czegoś stworzonego specjalnie z dedykacją dla PBFów.
PS. Tak, w związku z mniejszym zaangażowaniem Mistrzów Gry będzie można mieć więcej postaci.
Numer GG: 8933348
Nie pisz, jak nie masz po co. Nie pisz, żeby przypomnieć o odpisie Mistrza Gry. Nie pisz, jeśli chcesz pogadać o pogodzie.
I, na Boga, nie zawracaj dupy pytaniami "Co u Ciebie?"
Awatar użytkownika
Peter Covell
Administrator
 
Posty: 4247
Rejestracja: 27 Wrz 2008, o 15:56
Miejscowość: pod Poznaniem

Re: [MM3] Sesje fabularne i Mistrzowie Gry

Postprzez Kelan Navarr » 25 Sie 2021, o 15:05

A skrót Mistrz Gry zostanie zmieniony na Opiekun Gry ;)

Image
Image
Awatar użytkownika
Kelan Navarr
Gracz
 
Posty: 2329
Rejestracja: 28 Gru 2008, o 00:13

Re: [MM3] Sesje fabularne i Mistrzowie Gry

Postprzez Nantel Grimisdal » 25 Sie 2021, o 17:30

Mi taka wersja się podoba. Z Daesh przez jakiś czas sami tworzyliśmy wątek i było gut. Wtrącenia MG mogłyby w szczególności zawierać trudniejsze wyzwania, wymagające zaangażowania całości grupy, ale o szczegółach to już każdy sam będzie się dogadywał.
Image

Piękno tkwi w oku patrzącego. Strach też...
00
+++++ ++++
Awatar użytkownika
Nantel Grimisdal
Mistrz Gry
 
Posty: 538
Rejestracja: 26 Kwi 2016, o 19:55
Miejscowość: Koszalin


Wróć do Sprawy forumowe

cron